Goed Fout Purvis

Goed fout

Grafische vormgeving in Nederland, 1940-1945

€ 24,95
Leverbaar
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
In winkelmand

ISBN 9789460042133, gebonden, 21 x 27 cm, geïllustreerd in kleur, 256 pagina’s

Goed fout

Grafische vormgeving in Nederland, 1940-1945

Auteur(s): Alston W. Purvis

Vormgever: Cees de Jong, Asher Hazelaar

Tijdens de bezettingsjaren werkten verscheidene ontwerpers en drukkers voor de Duitse autoriteiten of de Nationaal-Socialistische Beweging (nsb) van Mussert. Tegenover deze collaborateurs stonden de vakgenoten die ondergrondse uitgaven verzorgden of zich met gevaar voor eigen leven waagden aan het gedrukte verzet. Dit boek gaat over vormgeving en propaganda aan weerszijden van de scheidslijn tussen ‘goed’ en ‘fout’. Bezetter en verzet maakten beiden gebruik van grafische wapens – de eerste om de Nederlanders zijn wil op te leggen, het tweede om hen te mobiliseren. Tijdgenoten die tegengestelde keuzes maakten worden in dit boek tegenover elkaar geplaatst: aan de ene kant Hendrik Werkman met de clandestiene uitgaven van De Blauwe Schuit, aan de andere kant Lou Manche met zijn nationaal-socialistische affiches. De tweedeling illustreert de dilemma’s waarmee vormgevers – en in ruimere zin alle Nederlanders – tijdens de bezettingsjaren werden geconfronteerd.

 

Tentoonstelling
Bij de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam is vanaf 10 april 2015 de tentoonstelling GOED FOUT te zien. De tentoonstelling stelt een onderbelicht aspect van de bezettingsgeschiedenis aan de orde: de grafische vormgeving in Nederland in de periode rondom de Tweede Wereldoorlog. Dit thema wordt vanuit drie oogpunten belicht:  de emigranten en het kunstenaarsprotest, de bezetting en de wederopbouw. Zowel aan de goede als aan de foute kant waren – artistiek en ideologisch gezien – zeer ‘goede’ en zeer ‘foute’ ontwerpers aan het werk. De tentoonstelling brengt deze tegenstellingen in beeld. Meer informatie over de tentoonstelling: bijzonderecollecties.uva.nl.

Goed fout toont uitstekend dat de oorlog veel contrastrijke grafische kwaliteit heeft opgeleverd. Het poëtische van de verzetters lijkt door de tijd alleen maar aan kracht te hebben gewonnen. ****’

Bob Witman, de Volkskrant